Friday 1 February 2013

PERANGAI ORANG MELAYU

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi Maha Penyanyang.
Assalammualakum wbt dan salam jumaat peeps :)

Sejak akhir2 ni sy rasa ada je benda spoilt and tak kena,since dari haritu sampai lah smlm dan mgkin juga harini dan kejap lagi.sejak dari ada satu bnde jadik kat office haritu.*sy ngan kawan saya ummi je tau :D

takde kaitan dengan cerita.
ni muka bosan dalam offce :D


ni pulak pasal sy nak sewa kereta,sy bukan nak pergi mana pun.just nak pergi pos barang customer sy.
baca dulu cnversation sy dengan tuan kereta sewa tu.


30/01
me: assalam,sy alin,sy nak sewa viva,masih ada tak?mmg kene half day/a day je ke or boleh ikut jam.
kereta sewa: sabtu ahad min sewa 1 day lah.lau ary biasa 1 jam pun boleh.
me: eh,kat blog tulis lain.then kalau hari biasa,sewa satu jam caj berapa?
kereta sewa: lau viva jam rm7.myvi rm9.kat blog tak detail sgat,
me: alright then.tp bole tak hantar ke seksyen 15.
kereta sewa: kalau nak sewa jam,kene datang amek sndiri lah.lau halfday dan ke atas baru sy hntar.15 kat mane?
me: 15 kompleks otomobil.sy nak sewa tp tak nak halfday or 1 day.nak jam2.
kereta sewa: brp lame?
me: beberapa jam.urgent nak pakai ada hal.
kereta sewa: ............

bila da macam ni sy pun da rasa malas nak berurusan dengan peniaga perangai macam ni.belum habis lagi.esok pagi nye mmg sy rasa urgent sgat nak gune kereta,seen da try tanya tempat lain,kereta takde plus mahal.so sy decide je utk try tanye lagi.pagi2 tu sy sms dia utk book nak pakai tgahari nanti.

31/01
me: assalam,harini nak sewa viva dalam sejam dua ,tgahari luch time.ada tak?
kereta sewa : minimum 4jam lah.
me: eh smlm sy sms kata hari2 biasa sewa sejam2 pun boleh?
kereta: oh okay,datang lah amek.

TENGAHARI 
kereta : sori kereta yang cik full lah.ada budak nak book 3 hari.
me : kereta lain ada?
kereta : lain anta dalam tgahari kol 1.tp tak cnfirm anta ke tak,nnti sy inform balik.
me: peliklah.tadi pagi kata ada.ni takde pulak.hmm,pape inform asap ye.tq
kereta : da org booking nak 3 hari.takkan saya tak bagi.kene faham meniaga kan.
me: mmg lah tpi lain kali cakap awal2.sebab tadi pagi cakap ada.takpelah.kalau ada tgahari ni inform/
kereta: okay,kalau takde cari tempat lain dulu ye.
me : okayy.

Nampak tak?apa yang saya nak cerita sbnrnya?dia sgat tak professional.first dalam blog dia iklan kan lain.yang buat sy rasa nak menyewa ngan dia sebab harga dia jauh lebih murah dari kereta2 sewa tempat lain.tp why hah layanan dia kat customer macam tu?customer service semurah harga sewaan.hari pertama sy sms tanya.dia kata boleh sewa sejam2.second day dia kata min 4jam?maknanya dia tak arrange bisnes dia sebaik nya.mgkin dgan customer lain dia cakap lain.Ohh,God.bukan macam ni cara nak berniaga.lepas tgahari tu.sy suruh inform balik.but till now.takde inform pun.and for sure.sy takkan berurusan dengan orng macam ni.

kalau tgok pada 31/01.pagi tu sy nak book dan dia kata okay.then tibe2 tgahari sms cakap dia nak bagi kat orang lain yang nak book 3 hari.okayy,pada pendapat sy,dia cancel book sy and bagi kat orang lain sbb dia bagi org yang book 3 hari tu dia dapat untung byak,kalau bg kat sy.dapat brp je kan?but mcm ni ke cara berniaga,dia sbnrnye boleh selesaikan sebaiknya.1st dia boleh bagi sy sewa kejap sbb sy kate saya nak pakai dalam sejam dua je.then lepas sy pakai,dia da boleh bagi kat org yang nak book 3 hari tu.fair kan?dia betul2 seorang peniaga yang hanya mementingkan keuntungan semata mata tanpa nak fikir service dia pada customer.plus till now dia tak respon pun mesej last sy.see? hmm

sy bukan nak judge people bla bla bla or what.but masuk hari kedua sy sms dia utk sewa,sy da boleh agak.what kind of person dia ni.last but not least,dia suruh datang amek sndiri kat tempat dia?mgkin dia sekolah tak habis.patutnya dia faham.da kita nak sewa kereta.means kite takde transport lah kan.apa salahnya if dia hantrkan kereta tu,shah alam ni bukan besar mana.

err,da lah.penat cerita.macam2 perangai orang melayu tapi tak semua.hihi.sy pun ada bisnes jugak.maybe bisnes tak sama dengan dia.tapi rasanya customer service tu.sama je .layanlah customer anda sebaik mungkin.kalau tak sampai bila pun anda takkan ada repeat customer.siapa dia ni?biarlah rahsia.cukuplah sy cerita pengalaman sy berurusan dengan org macam ni.siapa dia.biar dia je tahu.taknak sy tabur pasir dalam nasi dia.rezeki masing2 kan.biarkan lahh,tp mmg serik.serik weh serik..

maaf lah kalau sy terguna bahasa kasar ke apa.ni pendapat sy je  based on pengalaman sy sendiri :)

wsalam

Thanks for reading. Please visit again . LIKE jika suka, SHARE jika berguna :)

6 comments:

  1. biasa lah orang melayu..eh..saya pun melayu jugak..

    ReplyDelete
  2. farah wahida : haha.sy melayu jugak.maksud sy.sesetengah org melayu :)

    ReplyDelete
  3. kalau cmtu lah meniaga alamat tak lamalh... hehe. sbr jelah. :) nak meniaga buatlah sungguh2, jujur, profesional, ni tak. ^^,

    ReplyDelete
  4. Sabrina Gazali: betul :) kite bukan doakan yang tak baik tp dia sepatutnye kena lebih profesional utk layan hati cust :D ni yang bljr sampai spm je pun boleh bg servis terbaik kott :)

    ReplyDelete
  5. ape yg jadi kat ofis haaaa? baik bagitau.... haha

    ReplyDelete
  6. Cik F :alaaa akk.pasal haritu yang kite ada pm akk tu tanya.tak ingat ke.hihi

    ReplyDelete