Wednesday, 23 January 2013

JANGAN SAMPAI SALAH DIET!

Assalammualaikan and hello peeps :)

Malam ni rasa boring sgat duduk kat bilik sorang2 sebab roomate pergi rawang.Dan tibe2 sy pun terfikir lah nak upate pasal diet ni.Seen sejak 4 bulan lepas till now berat saya da turun 5kg bukan sebab diet tp sebab jarang makan,*makan hati punya pasai.hihi.tp yang seronok sekarang makan byak pun,berat naik 1kg then nanti trun balik.macam main2 pulak berat badan sy ni(kalau terserempak dengan saya,tolong lah cakap sy kurus) hihi.
Lately orang sekeliling sy ada je yang mengeluh makan sikit tp berat naik,da diet tapi berat still tak turun.jadi harini saya nak share lah apa yang saya tahu,5 KESALAHAN DIET seseorang tu,yg menyebabkan even dia diet macam mane pun,berat tetap sama atau makin naik.

First skali yang sy tau ialah sebab TIDAK BERSARAPAN.Mungkin ada sesetengah orang yang anggap bila dia tak sarapan,perut akan lebih kempis dan ramping kononnya tapi sebenarnya SALAH! Bila seseorang tu tak bersarapan sebenarnya akan merosakkan diet yang sedang dia lakukan.Bile tak sarapan pagi,seseorang itu akan lebih cenderung utk mengambil makanan yang lebih berat akibat terlalu lapar.Biar makan berkali kali tapi didalam kuantiti yang sedikit bukannya makan sekali skala tapi dalam kuantiti yang banyak.faham dok ? hehe

rampingnya i. jealous please


Keduanya sebab PENGARUH KAWAN2.lets korang pergi hang out dengan member2 korang,lepas da jalan2 mesti nak pergi makan kan?Bila da sampai restoran dan korang tgok member2 order perlbagai makanan yang sedap2 dan berat ,i guarantee u,mesti tergoda punya kan?pastu sndiri yang order makanan berat,dan secara automatik da langgar peraturan diet kamu.dalam situasi macam ni,diri korang sndiri kene disiplinkan supaya tak laggar peraturan diet ye! :)


gulppp :O


Ketiga!TIDAK MENIMBANG BERAT.Bagi memastikan korang punya diet tu menjdi.rajin2 lah pergi timbang berat,iaitu empat atau lima kali sehari.so dari situ korang akan tahu perkembangan diet korang.macam sy,hari2 masuk office,sy akan timbang berat dulu seen kat office ada penimbang berat badan.so hari2 tau berapa naik atau trun berat saya :p 

timbang jangan sampai rosak pulak penimbang tu.hewhew


Keempat ialah TERINGIN SESUATU.contoh begini,kamu teringin sngat nak makan aiskrim.so kamu pun makan aiskirm rendah lemak dengan harapan ia tidak menggangu program diet kamu tu,tp kamu kena ingat.walaupun itu aiskrim rendah lemak,kamu tetap tidak boleh mengambilnya secara berlebihan.Tapi why hah,setiap hari lepas office hour sy akan makan aiskrim tapi berat saya still tak naik?setiap kali timbang mesti antara 44 atau 45.any idea?hihi


Ouh God.ini pebret sy.nyumnyumm :p


Dan yang terakhir sekali ialah OBSES TURUNKAN BERAT BADAN.Dek kerana kamu nak sngat berat turun secara mendadak ,kamu berasa tertekan shgga menggangu program diet kamu.Sabar okayy :) Ada certain individu yang berat nya turun secara perlahan.Biarlah ianya berlaku sedkit demi sedikit namun hasilnya memuaskan.

Diet tak menjadi sampai tension macam ni.Scaryy ohh


berdasarkan pengalaman sy sndiri,kalau dulu masa umur belas(belagak skrg umur da puluh2 je kan :p ),bila org sekeliling cakap gemuk je,sy mulalah gelabah nak diet itu ini.tp sekarang,even encik hati sy cakap saya gemok,sy sikit pun tak kisah sebab sy tau dia jealous sy lagi kurus dari dia.mihmih.okay lah.ni je kali ni.jumpa lagi.byebye :)



Thanks for reading. Please visit again . LIKE jika suka, SHARE jika berguna :)

4 comments:

  1. nice entry, pasal diet, kekadang stress jgk nak diet ni, tapi kena jgk, sebab kesihatan penting, mau hidup lama,

    ReplyDelete
  2. Muhammad Faiz Mohamed Saaid : betul2 .diet itu perlu tapi jgan keterlaluan.as long as utk kesihatan.okayy lah :)

    ReplyDelete
  3. afifudinsohaini : erkk?apa yang pelik :O

    ReplyDelete